Ekoszkoła
Małopolski Projekt Ekologiczny Ekoszkoła-Ekoprzedszkole-Ekouczeń
Początki „Ekoszkoły” sięgają roku 2004. Podążając za oczekiwaniami uczniów zainteresowanych przyrodą w styczniu 2004 roku zorganizowałam po raz pierwszy w Publicznej Szkole Podstawowej w Borzęcinie Dolnym szkolny konkurs o nazwie „Znasz-li ten kraj”.
Uczniowie pragnęli jednak prezentować swoją wiedzę i umiejętności poza szkołą. Z tego powodu nawiązałam współpracę z Gminnym Ośrodkiem Kultury w Borzęcinie i Panem dyrektorem Piotrem Kanią. W 2005 roku GOK Borzęcin przy współpracy Szkoły Podstawowej w Borzęcinie Dolnym zorganizował Gminny Konkurs Przyrodniczy pod nazwą „ŚWIĘTO ZIEMI”.
Po trzech edycjach gminnego konkursu przyrodniczego pojawił się pomysł zorganizowania przedsięwzięcia o charakterze regionalnym pod nazwą „Ekoszkoła”. Tak jak w przypadku "ŚWIĘTA ZIEMI" organizatorami były instytucje: Gminny Ośrodek Kultury w Borzęcinie oraz Szkoła Podstawowa w Borzęcinie Dolnym. Konkurs ten wymagał dużego wkładu pracy od uczniów i nauczycieli. Aby szkoła mogła uczestniczyć w „Ekoszkole” uczniowie musieli wykazać się wysokim poziomem wiedzy i umiejętności ekologicznej. Zobowiązani byli do przygotowania albumu zawierającego ciekawe okazy flory i fauny dla swojej miejscowości. Musieli również przygotować i właściwie przedstawić prezentację multimedialną. Po raz pierwszy „Ekoszkoła” odbyła się w czerwcu 2007 roku.
W ciągu szeregu kolejnych lat poziom konkursu stawał się coraz wyższy. Organizatorzy systematycznie wyciągali wnioski z poprzednich edycji i wsłuchiwali się w opinię uczestników. W 2014 roku na VI edycję Ekologicznego Konkursu dla Szkół Podstawowych „Ekoszkoła”przybyła Pani Urszula Blicharz dyrektor Kuratorium Oświaty w Krakowie Delegatura w Tarnowie wystawiając wysoką ocenę „Ekoszkole”. Podniosła konkurs do rangi Wojewódzkiej.W 2015 roku odbyła się I edycja „Ekoszkoły” w ramach Wojewódzkiego Projektu Ekologicznego „Ekoszkoła 2015”, „Ekoprzedszkole 2015”. Adresowano go do wszystkich typów szkół i przedszkoli funkcjonujących na terenie Województwa Małopolskiego. W Projekt zaangażowało się 75 przedszkoli, 37 szkół podstawowych i 8 gimnazjów. Organizatorami Wojewódzkiego Konkursu „Ekoszkoła” zostali Kuratorium Oświaty w Krakowie z Delegaturą w Tarnowie, Gminny Ośrodek Kultury w Borzęcinie oraz Publiczna Szkoła Podstawowa w Borzęcinie Dolnym. Wraz z awansem „Ekoszkoły” z przedsięwzięcia regionalnego na Projekt Wojewódzki zmienił się również zakres wymagań stawiany uczestnikom. Tym razem zadania były zebrane w IV rundy dla szkół i I rundę dla przedszkoli. Aby zaangażować się w Konkurs należało wykazać się wiedzą z zakresu ekologii ochrony środowiska, wykonać plakat przedstawiający środowisko przyrodnicze swojej miejscowości, wykonać szereg działań ekologicznych zebranych w prezentację multimedialną oraz przygotować i przeprowadzić przedsięwzięcie ekologiczne wokół szkoły. Konkurs składał się z pięciu rund. W pierwszej z nich – test wiedzy ekologicznej – uczniowie odpowiadali na pytania, które dotyczyły ekologii i ochrony przyrody ze szczególnym uwzględnieniem górskich Polskich Parków Narodowych. W rundzie drugiej szkoły prezentowały prace plastyczne i fotograficzne przedstawiające florę i faunę swojej miejscowości. W rundzie trzeciej szkoły wykonywały sprawozdanie pisemne i prezentację multimedialną z przebiegu działań ekologicznych. W rundzie czwartej szkoły miały za zadanie przygotować i wykonać przedsięwzięcie ekologiczne na terenie swojej szkoły, miejscowości. W rundzie piątej oceniano prace plastyczne i fotograficzne nadesłane przez przedszkola.
Od roku 2018 Kuratorium Oświaty w Krakowie jest Partnerem Wojewódzkiego Projektu Ekologicznego Ekoszkoła, Ekoprzedszkole. Organizatorzy przy współpracy Partnera Projektu dokonali zmiany zadań konkursowych. W I Rundzie I - Wiedza 3-osobowe zespoły brały udział w pisemnej formie testu, składającego się z 30 pytań zamkniętych i otwartych. Pytania dotyczą wiadomości z ekologii i ochrony przyrody z uwzględnieniem parków krajobrazowych. II runda to film ekologiczny pt. „Ekologiczny pokaz mody”, szkoły prezentowały pokaz mody ekologicznej z surowców wtórnych. W rundzie III za pomocą prezentacji multimedialnych szkoły szczegółowo przedstawiały działania ekologiczne na terenie swojej szkoły. W rundzie IV uczniowie wykonywali przedsięwzięcia ekologiczne. Przedszkolaki w rundzie V miały za zadanie przygotowanie plakatu o tematyce ekologicznej.
W roku szkolnym 2020/2021 Projekt składa się z pięciu rund. Pierwsza z nich to test wiedzy, a pytania dotyczą wiadomości z ekologii i ochrony przyrody z uwzględnieniem dwóch parków krajobrazowych. W rundzie II szkoły przygotowują film przedstawiający proces powstania ekologicznej pracy (przestrzennej) wykonanej z surowców wtórnych potocznie uznawanych za odpady. W ramach rundy III szkoły przesyłają prezentację multimedialną z przebiegu działań ekologicznych w swojej szkole. Zmieniono zakres rundy IV. Funkcjonujące do tej pory sprawozdania z przedsięwzięcia ekologicznego zastąpiły prace składające się z dwóch części: albumu prac fotograficznych oraz zielnika prezentującego okazy roślin, specyficznych dla swojej miejscowości i gminy. Dla przedszkoli i oddziałów przedszkolnych oraz uczniów szkół podstawowych z klas 1-3 przeznaczona jest runda V, w której należy przygotować pracę plastyczną w rozmiarze 100x70 cm.
Od roku 2020 Zespół Szkolno – Przedszkolny w Borzęcinie Dolnym uzyskuje dofinansowanie z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie na organizację Projektu w ramach Edukacji Ekologicznej.
Zespół Szkolno Przedszkolny systematycznie zajmuje czołowe miejsca w Małopolskim Projekcie Ekologicznym Ekoszkoła-Ekoprzedszkole-Ekouczeń. W roku szkolnym 2021/2022 w Rundzie II – Film ekologiczny zdobyliśmy I miejsce, a w Rundzie III – Prezentacja multimedialna z przebiegu działań ekologicznych - II miejsce.
Główne cele Małopolskiego Projektu Ekologicznego Ekoszkoła-Ekoprzedszkole-Ekouczeń:
- utrwalenie i pogłębianie wiadomości przyrodniczo – ekologicznych,
- budowanie świadomości ekologicznej,
- wdrażanie do poznawania cennych okazów roślin i zwierząt swojej miejscowości i gminy,
- pobudzanie wrażliwości na piękno środowiska naturalnego,
- kształtowanie aktywnej postawy i kultury ekologicznej,
- inspirowanie dzieci, uczniów, nauczycieli i rodziców do pracy na rzecz ochrony środowiska,
- prezentacja na forum posiadanych wiadomości, umiejętności i działań z zakresu ekologii,
- przygotowanie projektu zmian w swojej miejscowości dla ochrony środowiska.
Przyroda to nasze wspólne dobro, o które wszyscy musimy się troszczyć od najmłodszych lat, podziwiając jej piękno.
Inicjator Projektu – Cecylia Czaja